Já, Ceredig, byl jsem pověřen králem Itmarem, abych pro jeho syna Lagdwise zapsal osudy jedenácti družiníků krále Gudleifra...

 

Tak začíná Wetemaa. A přesně tak začíná i komiks podle této knihy. Jak vůbec tenhle nápad vznikl?

To je dobrá otázka. Ten nápad vznikl díky existenci vynikajícího kreslíře Petra Kopla a díky spolupráci s ním. Petr mi ilustruje knížky pro děti (Dobodružné výpravy do minulosti, pozn.), skrze to jsme se seznámili. A já jsem postupem času zjišťovala, jak výborně se s ním spolupracuje, jak nezměrný má talent a trpělivost,  jak vždycky odvede přinejhorším 100% práci, jak bezbřehou má fantazii, jak miluje rafinované detaily a jak originální má nápady. Pochopila jsem, že když Petr kreslí, tak vlastně točí film. Myslím, že mi to došlo u tohohle obrázku z komiksu Pes baskervillský:

(vydalo nakl. Alpress 2011)

Prohlédněte si ten obrázek pečlivě. Pohled z okna je celkem běžná záležitost. Ale všimněte si, že příčky mezi tabulkami jsou rozostřené. Detail, který ale v jiných komiksech nenajdete. Vede to pozornost k tomu, co se děje na ulici, ale zároveň to čtenáři vytváří iluzi, že to ON je v Holmesově pracovně, to ON se dívá z okna. A Holmes mu stojí za zády. Jak rafinovaně se Holmesova tvář odráží v okně! A v tu chvíli jsem věděla, že pokud někomu můžu Wetemau svěřit, je to Petr.

 

Nicméně pan Kopl je známý hlavně jako představitel tzv. cartooningu a kdo četl třeba jeho komiks Tři mušketýři, ten si asi těžko dovede představit, že by Wetemaa byla kreslená tímto způsobem...

Petr na rozdíl od většiny kreslířů ovládá řadu stylů. A ví, k jakému tématu se jaký styl hodí.  Kdybych si myslela, že nedokáže atmosféru Wetemay vystihnout, nikdy bych mu to nenabídla. Bylo mu jasné, že Wetemau nemůže kreslit jako třeba Morganiny příběhy, které vycházejí ve Čtyřlístku. Styl, který pro Wetemau vybral, je perfektní - je v něm dostatečná dávka reality a přitom má švih a kouzlo.

Konec konců si jeho práci může každý prohlédnout na

www.petrkopl.webnode.cz

 

Jak se vůbec na takovém komiksu pracuje?

Je to větší dřina, než jsem si vůbec uměla představit. Je to jako když se točí film. Nejdřív se napíše scénář. Pak se řeší všelijaké reálie - třeba móda, zbraně, ornamenty atd.  Petrovi se podařilo například vytvořit naprosto svébytnou staroélladskou sakrální architekturu.

 

To zní opravdu jako přípravy na velkofilm. Probíhal také nějaký "casting"?

Nebudete tomu věřit, ale ano, a to bylo asi to nejnáročnější. V prvním díle komiksu je totiž opravdu velkolepý úvod k celé sáze, představuje se tam komplet élladský pantheon, jsou tam reminiscence do vzdálené minulosti, při věštbě bohů se objevuje všech jedenáct družiníků, přestože v prvním díle vystupují vlastně jenom tři...

 

Cože? Jenom tři? Ale v prvním díle knihy jsou přece všichni družiníci!

Snad si nemyslíte, že by bylo možné první díl Wetemay vtěsnat do jednoho dílu komiksu? Obsahově je to asi osmina knihy.

 

Tak to se máme na co těšit! Ale vraťme se ke castingu. Jak probíhal?

Dvěma způsoby. Když jsme generovali pantheon, kreslila jsem návrhy a Petr jim pak dával definitivní podobu. Někdy se hodně shodovala s tím, co jsem mu předložila, někdy skoro vůbec, protože charakter dotyčného boha moc nevystihovala. Konečně posuďte sami:

 

A ten druhý způsob?

Vytváření policejního identikitu. Hodiny a hodiny jsme proseděli u počítače a společně jsme dávali podobu Ceredigovi, družiníkům a dalším důležitým postavám.

Takhle jsme třeba vytvořili identikit nejvyššího élladského boha Orlyga a jeho syna Wanna:

 

A tady už jsou chlapci v akci:

 

V prvním díle komiksu vystupuje Wanne? Ale ten byl v dobách jedenácti družiníků krále Gudleifra už čtyři sta let po smrti!

To je pravda, ale jak už jsem říkala, komiksová Wetemaa bude mít skutečně monumentální úvod s "historickými" reminiscencemi. Zanese čtenáře do dob krále Ana, dozvědí se, proč se rozhádali Udi a Már i jak se Orlyg a Wanne navzájem prokleli... A dočtou se i to, co v žádné vydané ani připravované knize není. Třeba proč byl král Gudleifr chromý. Dozvědí se dosud neznámé historky z dob, kdy Sian a Dangrud ještě nebyli Gudleifrovými družiníky.

 

Takže v komiksu budou novinky i pro skalní fanoušky Wetemay, kteří ji znají skrz naskrz?

Přesně tak. Komiks je jak pro úplné nováčky, kteří Wetemau nikdy neměli v ruce, tak pro ty, kteří si zamilovali už první vydání z roku 1993.

 

Se kterými družiníky se tedy v prvním díle komiksu setkáme?

Se Sianem Hnědookým a s Dangrudem Zadumaným. A s Asgeirrem Lékařem.

 

Ukážete nám aspoň jejich portréty?

Ne. Nechte se překvapit. Družiníci zůstanou tajemstvím až do vydání komiksu. Ale můžeme se spolu podívat pod královskou horu Mirabat do posledních okamžiků před První velkou bitvou...